Wo xihuan Taiwan - Reisverslag uit Taipei, Taiwan van febs - WaarBenJij.nu Wo xihuan Taiwan - Reisverslag uit Taipei, Taiwan van febs - WaarBenJij.nu

Wo xihuan Taiwan

Door: Fabian

Blijf op de hoogte en volg

10 Mei 2007 | Taiwan, Taipei

Hey beste mensen,

ni hao ma? By the way, de titel betekent ik vind Taiwan leuk :).

Kheb al een maand nix van me laten horen. Komt omdat er nix egt boeiends is gebeurd. De dagen hier zijn voornamelijk routine geworden. In het begin is alles natuurlijk nog avontuurlijk, maar zodra je gewend raakt aan het leven hier (als exchange student) kom je in een routine terecht en is het best wel aangenaam hierzo. Vaak ook saai hoor, vooral als je alleen op je kamer zit. Ma ja een normale dag ziet er zo uit, je staat op, je gaat naar de bieb (of chinees les), om ongeveer 5 uur heb je diner, en in de avond les en soms zitten we daarna nog in de patio (overdekt terras naast ons les gebouw). En op een vrije dag gaan we ook ff na de bieb om chinees te studeren of een presentatie voor te bereiden.

Maar naast dit zijn de exchange students, vooral de nederlandse, berucht om het uitgaansleven. Van alle studenten zijn wij wel degene die het meeste uitgaan. Ja anders is het gewoon heel erg saai hierzo. Taiwaneze jongeren kan je onder verdelen in twee groepen, ruw gezegd. Je heb degene die heel hard studeren, de bieb is tevens hun slaap plek (we beginnen dat ook een beetje te doen soms) en je heb degene die uitgaan. Maar over het algemeen kunnen ze nie beide doen.

Maar wat is er afgelopen maand gebeurd. Nou na de vakantie ging school gewoon verder. Een aantal nederlandse jongens zaten nog een week vast in Japan vanwege een stommiteit en een vervelend Japans rechtssysteem, maar gelukkig zijn ze veilig en vrij teruggekeerd. De examenweek zat eraan te komen, dus de eerste twee weken hebben we vaak in de bieb gezeten om ons voor te bereiden. We hadden wel activiteiten, waaronder een activiteit waar iedereen zn foto's van de vakantie had ingestuurd en wij onder het genot van wijn, barbeque en muziek genoten van de foto's en verhalen uitwisselden van onze vakanties. Was wel gesjellug.

Examenweek was wel lekker gegaan. Het was nie te moeilijk. Ik had 3, waaronder chinees. Heb ze allemaal wel goed gemaakt. Verklaar me voor gek ofzo, maar chinees is wel een mooie taal. En als je het vloeiend kan spreken is het egt stoer + mensen hier zijn egt onder de indruk van je. Het opent deuren hier.

Anyways, op 27 april waren we uitgenodigd door Nederlandse 'ambassadeur' om bij zijn huis koninginne dag te vieren. Het was in een buurt waar veel expats wonen (dus veel mooie huizen en een geweldige locatie), en hij had egt een groot huis. Niet normaal. Er waren ministers, zakenmensen, andere ambassadeurs en veel nederlanders aanwezig. Het was gezellig en het was wel fijn om zoveel nederlanders aan de andere kant van de wereld bij elkaar te zien. Er was ook speciaal haring en bitterballen ingevlogen uit nederland en er waren ook klompen aanwezig. Nou nederlandser kan geloof ik nie. Jammer dat er geen André Hazes was ofzo, dat zou het toppunt zijn geweest. Nice party:)

We hadden ook nog een verjaardag gevierd van een finse exchange student. Aangezien hij 28 werd en de meeste van ons begin 20 zijn, hebben we zijn 24ste verjaardag gevierd. Hij traint voor de iron man competition in finland, en dat vergt veel discipline. Dus wanneer iedereen uitgaat, is hij de enigste die achterblijft, omdat om een kans te maken op de overwinning hij elke dag traint en hij natuurlijk geen alcohol kan drinken. Maar op zn verjaardag maakte hij een uitzondering. Dat was wel leuk om te zien.

Het weer is de afgelopen tijd ook heel erg lekker hier. Het begint tropischer te worden. Toen het bij jullie lekker weer was, was het hier nie zo goed als bij jullie. Maar nu is het hier de laatste tijd rond de 30 graden overdag en in de avond 25. Tyfonenseizoen zit er ook aan te komen dus maybe voordat ik wegga zal ik 1tje meemaken :)Nice.

Morgen hebben we weer een verjaardagsvsje, 80s-90s style. Een finse jongen en een nederlands meisje vieren hun verjaardag. We gaan een barbeque houden en maybe zullen we daarna uitgaan. We'll see.

Time flies, over 2 maanden zal ik weer terug zijn. Kben daar natuurlijk blij mee. Ik zie mijn familie, mijn vrienden en mijn sgatje natuurlijk weer. En de familie is inmiddels nog groter geworden, dus het word leuk om me nieuwe neefjes en nigtjes te zien. Ook de zoon van me broer zal inmiddels gegroeid zijn. Maar ik zal Taiwan wel missen. Het leven bevalt me hier wel. Ja natuurlijk, een exchange student ervaart het allemaal wel anders. Maar het wonen op campus, het ontmoeten van veel mensen, het ervaren van een totaal andere cultuur is gewoon geweldig. Het word mede mogelijk gemaakt doordat we een heel gezellige exchange groep hebben, iedereen kan met elkaar overweg en waarschijnlijk zullen we over een aantal jaar een reunie houden. En de locatie (Taiwan, ilha formosa) is natuurlijk ook mooi. De locatie van ons campus hen haokan (mooi), met de bergen als achtergrond. Veel mooier dan het grijs, grauw, platte erasmus. Als je de mogelijkheid heb om op exchange te gaan, moet je het doen. En ik raad Taiwan aan. Qua schoolniveau is het wel lager dan in nl (niet erg ofzo hoor), maar tog een van de betere in Azie. Maar door de ervaring die je opdoet + dat als je meer van azie wilt zien alles lekker digtbij is, is het egt een aanrader.

Nou tot zover mijn berigt. Helaas kan ik geen foto's meer plaatsen omdat ik al op me limiet zit en eigenlijk heb ik ook nie meer zoveel genomen. So no harm done. Binnenkort zal ik wel een aantal plaatsen op me hyves (febs.hyves.net).

Nou tot de volgende keer dan maar.

Zaijian

  • 10 Mei 2007 - 08:53

    Wendie:

    Zaijian !!! (what that mean?)

    Leuk om te lezen dat je het nog steeds naar je zin hebt Febs!
    Je kijkt uit naar een tyfoon? wauw..jij hebt er zin in ;);)

    Tijd gaat inderdaad snel... vraagje: Wordt er ook gestudeerd? hahahah
    Ik krijg de indruk dat het meer een groot feest spektakel is dan dat er hard gestudeerd wordt!
    Wat waren de uitkomsten van je examens? van de 3 geen onvoldoende hoop ik?
    Wel goed gemaakt dus dat is positief!

    In NL wordt het juist frisser, regen enzo..je kent het wel..ene dag lopen mensen met korter dan kort en andere dag is het weer truien aantrekken..dit is zo een periode!

    Fijn dat je over 2 maanden terug gaat zijn en dat je toch nog contact blijft houden met de mensen die je ontmoet hebt!
    Balans houden he ;)

    Take Care !
    HUGGGGGG
    *W*

  • 14 Mei 2007 - 09:50

    Monique:

    Hey Schatje,

    Leuk om zo je ervaringen te lezen. Hopelijk verlopen de laatste 2 maanden erg snel en zullen we weer samen leuke dingen doen.

    Kusjes,
    Monique

  • 16 Mei 2007 - 13:45

    Loraine:

    ni hao Febs

    hoezo is niks boeiends gebeurd? Z0 te lezen heb je echt meer plezier daar dan wij hier...althans dan ik:s

    Lijkt me echt relaxt hoor....chinees spreken. Ik verwacht wel een paar woordjes van je te leren als je terug bent. Kan ik misschien eindelijk een chinees versieren....LOL!

    Zaijian

  • 16 Mei 2007 - 14:14

    Muriel Sweet:

    Groetjes en Gods Bescherming aan je toegewenst. Met de Kracht en de Wijsheid van Jezus zal alles goed gaan met je studie.
    Tang Boeng

  • 18 Mei 2007 - 08:39

    Indirah:

    Hey Febs,

    De zon lacht je (letterlijk) tegemoet he :) good for you!! Koninginnedag he, dus je zat toch nog eregens met je hoofd in nederland...goedzo, dan vergeet je het hier tenminste niet haha Keep on having fun key

    ciao, Indirah

  • 18 Mei 2007 - 15:52

    Pa:

    Hey Fabian
    Ik weet niet als je mijn eerdere reaktie reeds hebt gelezen,maar ik wil wel kwijt dat alleen het feit dat je in Taiwan zit al een hele uitdaging is.Verder zeg ik maak er het beste van en de chinese taal die je na dit avontuur machtig ben zal je wel op heel veel momenten positief kunnen gebruiken
    Oke tot schrijfs,
    Pa.

  • 24 Mei 2007 - 16:39

    Schoonzus:

    Hoi Fabian,

    Hoe gaat ie??
    Gelukkig heb jij het errrrug naar je zin daar. We beginnen je nu wel heel erg te missen hoor. Maar gelukkig kom je binnenkort weer naar huis.
    Gaan we dan lekker Taiwanees eten????


    Veel plezier nog de komende weken en dikke kus
    Doreen, Jaylani, Gil

  • 29 Mei 2007 - 17:00

    Pa:

    Hey Fabian
    Ik heb opgemerkt dat je nog niets nieuws te vermelden heb.Maar het is toch goed iets van me te laten horen.Wanneer ben je eigenlijk terug in nederland.Ik probeer binnenkort weer telefonisch contact met je op te nemen.
    Ik neem aan dat je nu bezig ben de laatste loodjes af te wegen.Waar ik bijzonder in geintresseerd ben is de verhouding van Nederland t.o.v Taiwan.
    Suriname is nu nog niet zo ver een samenwerking met Taiwan aan te gaan.Ze volgen voorlopig nog het one China principe.
    Oke tang boeng en tot nader contact.
    Pa.

  • 04 Juni 2007 - 21:27

    Feliz:

    Hey Febs.. Long long time, hopelijk heb je het naar je zin maar kom maar gauw terug :-p

    Liefs..

  • 12 Juni 2007 - 15:03

    Mehdi:

    jo Febs,

    alles goed daaro? ik denk t wel. Ik ben al weer terug in NL, het is wel weer wennen. Ben nu bezig met scriptie, einde van studie is al in zicht. Ik wens je nog veel plezier daar, en we moeten maar afspreken als je terug bent.

    laters

  • 13 Juni 2007 - 17:40

    Roxxie:

    Heej Febiieeeeee
    het is onderhand 13 juni!!!!
    word het geen tijd om naar huis te komen!! :p
    we missen je hoor aapje..
    maar zolang je je best doet vinden we alles goed!!
    zijn ZUPERRR TROTZZ op je!!!
    gefeliciteerd met je nieuwe neefje hé.. Jahreese Isley Lefaï heet hij.. ( van tante an )
    lijkt op Chef Kay en Guillo!!!
    maar jah ... heb niet eg wat boeiends te vertellen.... je neefje word alleen heeeeeeeeeel groot..
    hij zei laatst nog dat hij shakira was :S hahahahah..
    we missen je alleen erg en we bidden vaak voor je dat alles goed met je mag gaan en dat je alles behaalt wat je wil behalen..
    kom gezond en heel terug!!!
    heel veel liefs

    Roxie
    Tante Joan
    Ness

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Taiwan, Taipei

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

04 Juli 2007

What’s up bro? You from Paris.

15 Juni 2007

Het einde is in zicht

10 Mei 2007

Wo xihuan Taiwan

08 April 2007

Emergeny

17 Maart 2007

Al weer een maand voorbij

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 160
Totaal aantal bezoekers 15785

Voorgaande reizen:

14 Februari 2007 - 15 Februari 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: