What’s up bro? You from Paris. - Reisverslag uit Taipei, Taiwan van febs - WaarBenJij.nu What’s up bro? You from Paris. - Reisverslag uit Taipei, Taiwan van febs - WaarBenJij.nu

What’s up bro? You from Paris.

Door: Fabian

Blijf op de hoogte en volg

04 Juli 2007 | Taiwan, Taipei

Ey beste mensen,
Mijn exchange zit er op. Nog 4 dagen en dan vlieg ik weer terug naar Nederland. Eigenlijk wil ik nu al terug, ma ik moet nog ff geduld hebben. Dit zal het laatste berigt van mijn blog worden. Ik wil iedereen bedanken die het heeft bijgehouden en thnx voor de reacties. Dit gaat denk ik een heel lang berigt worden, dus kheb het ingedeeld in 3 delen zodat je een pauze kan nemen om een andere keer verder te gaan. Eerste deel gaat over het Dragon Boat festival en het tweede deel en derde deel gaat over me vakantie van 4 dagen in Thailand. Enjoy reading.

Deel 1
Dragonboat
In mijn vorig berigt was ik gebleven bij de Dragon Boat festival. Dat is een nationale feestdag hier waarop er verschillende roeitoernooien worden gehouden, remember ;) . Alhoewel ik maar 1 keer ben gaan trainen, er haast niemand anders op de trainingen verscheen en als men verscheen er helemaal nie goed getraind werd (heb ik gehoord), was het een heel leuke dag en had ik het nie willen missen. Ons team was een mixed team. Er waren zo ongeveer 24 mensen. We hadden teveel want elke race mag je rond de 20 mensen inzetten. Het grootste deel van de team tijdens elke wedstrijd bestond uit dames. Ma goed, wetende dat we nauwelijks getraind hebben, en helemaal geen kans van slagen hadden, gingen we met goede moed de eerste wedstrijd tegenaan.

De organisatie wist nie dat wij een mixed team waren, dus hadden ze ons maar ingedeeld in de mannencompetitie. Nou lekker was dat. Ma goed, we hadden tog al geen illusies dus dat kon er nog wel ff bij. En tot onze verassing eindigde we niet als laatste. We eindigden als 3e van de 4 ploegen die deelnamen aan deze race, en dat was boven onze verwachting. Iedereen was na afloop ook blij en wilde eigenlijk meteen aan de volgende race beginnen. Ma op die race moesten we 4 uur wagten. Eigenlijk weet ik ook nie waarom, maar het schema was al zo ingedeeld, wat wij eigenlijk stom en vervelend vonden.

Het was leuk om te zien hoe andere teams zich voorbereiden op hun races. Ze deden dat professioneler dan ons. Terwijl wij lagen te slapen, poker te spelen of bier te drinken, zag je andere teams egt warm lopen, rekken en hun yells oefenen. Er was 1 dames team, en mijn god, ze waren allemaal lang, breed gespierd, en ze konden makkelijk mee in de mannen competitie. Zo snel waren ze. Het bleken allemaal taiwaneze studenten in lichamelijke opvoeding te zijn (of iets dergelijks).

Nou onze tweede race ging tussen drie teams. We werden 3e, maar ja dat was te verwachten als je tegen 21 mannen gaat die er beter voor getraind hebben. Je kon egt aan ons zien dat we het eigenlijk alleen voor het plezier deden. We hadden de conditie niet. In het begin ging het nog wel goed maar naarmate het einde zag je mensen al opgeven en minder hard roeien omdat ze het niet aankonden. Uiteindelijk mogten we nie door naar de derde wedstrijd, die de volgende dag plaatsvond. Ik vond dat wel jammer. Ik wilde namelijk in de rivier springen samen met een aantal andere jongens, maar helaas kon dat niet. We waren 15 sec te laat en daarmee was ons dragonboat avontuur voorbij. Na de laatste race kogt onze aanvoerder, ‘CEO’ James, bier voor het hele team en toen gingen we allemaal naar huis.

Via deze link kan je de foto’s zien van de Dragon Boat festival:
http://picasaweb.google.com/fvaneer/Dragonboat

Na de Dragonboat hadden we nog 1 week school. Dit was eigenlijk de tentamenperiode. Ik had maar 1 tentamen, en dat was voor Real Estate Investment. Aangezien we voor de andere vakken nie meer zoveel hoeven te doen en k al gestopt was met 1 vak, had ik veel vrije tijd om me voor deze tentamen voor te bereiden. Ik denk dat ik het daarom ook goed heb gemaakt. Ik had het een dag voordat ik vertrok naar Thailand.

Deel 2

Thailand
Vrijdag 29 juni vertrok ik naar Thailand. Die dag vertrokken nog 2 nederlandse jongens, een belgische jongen en een franse meid naar Macau, om vervolgens naar Hong Kong en daarna door China te reizen. Je kan namelijk nie rechtstreeks van Taiwan naar China reizen, dus vandaar deze omleiding. We vertrokken samen naar het vliegveld waar ik daar afscheid van ze heb genomen. De twee nederlandse jongens zal ik in Nederland wel eens zien, de andere 2 volgend jaar, aangezien er een reunie gepland staat.

De eerste dag:
Het duurde ongeveer 5 uur voor ik in Phuket aankwam. Ik had nog een tussentop in Hong Kong. Ik werd netjes opgehaald door een chauffeur van het reisburo. En 50 min later kwam ik aan in mijn hotel, dat lag in Karon Beach. Een srand dat in 2005 getroffen was door de tsunami. De omgeving was erg rustig, ik had een strand aan de overkant, en het hotel zelf zag er ook aardig uit.

Het eerste wat ik deed was een lange douche nemen, omdat ik heel de nacht wakker ben gebleven. Daarna pakte ik de taxi naar Patong beach. Daar bevinden zich de goedkope winkels en ook het beruchte uitgaansleven.

Nou het eerste wat mij opviel zijn de verkopers en hoe ze mensen proberen binnen te halen. Egt bij iedereen proberen ze het. ‘Whats up homie. How ya doing. Where ya from. You from Paris. You from the Bronx, New York. I have nice suite for you. Real Armani suite. Come on inside. Hey hey’ en ga zo maar door. In dit allemaal in een gemaakt Amerikaans accent In het begin kon ik het nog hebben maar naar verloop van tijd begon het me de keel uit te hangen.

Tweede wat me opviel waren de talloze thaise meisjes die aan de kant stonden om je over te halen voor een real Thai massage. Loop je voorbij, zeggen ze allemaal in koor ‘Massage’. Hinderlijk.

Ut derde wat me opviel, de vele shemales. Ze zien er strak uit, hebben drie kilo make up en aan hun loopje kan je eigenlijk al zien dat ze wat in hun broek proberen te verbergen.

En als laatste, er is een bepaalde straat in Patong beach, waar er veel go-go’s zijn, hoeren tenten, maar ook beer bars, undercover hoerententen noem ik het maar. Als je voorbijloopt, willen die meisjes je allemaal naar binnenlokken en sommige gaan zelfs zo ver om voor je te springen en aan je arm te trekken. Craaaaaaazy.
Ma goed, kheb een beetje rondgelopen en gekeken waar ik de volgende dag een paar kleren zou gaan kopen. Daarna ben ik maar naar huis gegaan aangezien ik best wel moe was.

Dag 2:
Dit was een zaterdag. Ik had een brochure gekregen van het reisburo om te bekijken wat voor tours ze aanbieden. Er waren veel aantrekkelijke tours en khad nog geen beslissing erover genomen. Deze dag was vooral een luie dag. Ik ben op het strand gaan liggen, en ben in slaap gevallen. Het was heel erg lekker. Ik heb zo een 3 uurtjes geslapen ofzo. Daarna weer naar hotel om me om te kleden, om later te gaan winkelen.
Tijdens het winkelen werd er veel reclame gemaakt voor Thai boksen. Dat zou ik maandag gaan bekijken aangezien ik deze dag nie zoveel zin had.
Tijdens het winkelen heb ik ff hard onderhandeld met de verkopers. De beste manier om ze over te halen is vasthouden aan je prijs en als ze nie toegeven, gewoon verder lopen. Kheb een aantal leuke dingen gekogt. Aangezien ik strax cker weer overbagage zal hebben, moet ik een doos opsturen naar Nederland, zodat ik taferelen zoals bij me vertrek naar Taiwan, nie meer zal meemaken.

Na het shoppen ben ik uitgegaan. Ik ben naar een danceclub geweest, dat is omringd door go-go’s en beer bars. En natuurlijk proberen die meisjes je naar binnen te lokken. Wat grappig was om te zien in de danceclub was dat een man van rond 70, althans zo zag hij eruit, zat te kussen met een thais meisje nog in d’r 20. Ze zijn dus overal.

Deel 3

Dag 3:
Deze dag had ik een tour door Phuket. Ik moest vroeg op. Ik had een hele bus voor me zelf. Ik was de VIP. Op weg naar de eerste plek, kwamen we langs Kata beach en daar waren ze net bezig een dolfijn uit het water te halen. Die was aangespoeld op het strand. De bus stopte speciaal voor dat en we gingen kijken. De dolfijn zag er ziek uit en hij werd naar het Aquarium gebracht. Daarna gingen we verder naar een top waar je een mooi uitzicht heb over Kata beach en Karon beach. Niet heel Phuket, daarvoor was de top een beetje te laag.

Nadat we dat hebben gedaan ben ik op een olifant gaan rijden. De rijder vertelde mij dat hij heel weinig verdient. Hij krijgt voor elke minuut dat hij een rit maakt 1 baht. Ik had een rit van 30 minuten, dus hij zou dan 30 baht krijgen uitbetaald. Dat is nie eens een euro. Aangezien de vraag naar olifanten ritjes magertjes is, verdient hij nie zoveel. Vond kwel zielig. Ma verder was de rit wel ok. Je moet het maken als je een koppel ben en op dat moment, eigenlijk al vanaf dag 1, miste kme vriendin heeeeel erg. Ma kzie haar over 4 daagjes weer ;)

Na de olifanten ritje zijn we naar het schelpmuseam gegaan. Het is een museum dat het bezit is van twee broers, die zelf ook het eiland Phuket als bezit hebben. Ze hebben door de jaren heen veel schelpen verzameld en hebben dat nu openbaar gemaakt. Er zaten egt mooie schelpen bij en heb ook een gouden parel gezien, waarvan zij zeggen dat het de grootste is die ooit gevonden is. Het heeft nu een waarde van 6 miljoen dollar. Ik heb een aantal foto’s gemaakt van schelpen die ik mooi vond.

Daarna hebben we een tempel bezogt. Mijn tourguide heeft wat uitgelegd over het boeddhisme en zelf heb ik daar ook wierook opgestoken en mijn wensen gedaan. Er werd vuurwerk afgestoken om de boze geesten te verjagen en verder heb ik kort een traditionele dans gezien.

Daarna zijn we naar een fabriek/shop gegaan waar ze juwelen maken en verkopen. Aangezien ik nie rijk ben heb ik alleen maar rond gekeken. De juwelen worden allemaal gemaakt in die fabriek en ik heb ook een beetje agter de schermen gekeken. Ma ik was al snel uitgekeken daar.

Als laatste zijn we nog naar een plaats gegaan waar ze cashshew nuts maken. Dat zijn de gewone pinda’s die je ook in Bas kan kopen. Hier zijn ze in verschillende smaken beschikbaar. Ik heb maar chocolade gekogt om respectvol over te komen. Ze probeerden me nog andere producten te kopen maar daar heb ik vriendelijk voor bedankt.

We hebben nog een rit gemaakt door Phuket town om wat te zien van de chinees ‘portugese’ stijl. Eerlijk gezegd is gebouwen bekijken niet mijn ding, maar wilde nie vervelend gaan doen. Daarna zijn we ff naar het kantoor van de tourgids gegaan omdat ik een tour naar de phi-phi islands wilde boeken voor de volgende dag.

De rest van de dag heb ik geluierd en ook nog verder gewinkeld.

Dag 4:

Mijn laatste dag in Thailand. Ik werd vroeg opgehaald om naar Phi-Phi island te gaan. In de bus zaten er al een aantal mensen, een gezin met 3 kinderen. Twee jongens, 1 meisje. Onderweg naar een ander hotel zaten ze te praten en een aantal woorden kwamen bekend voor. Het klonk nederlands, maar ik kon niet alles verstaan. Het was onduidelijk, dus kdagt misschien komen ze uit het oosten. Maar wat ze zeiden klonk egt niet nederlands, en alhoewel ze in het oosten wat onduidelijker nederlands praten dan in het westen, kan je nog wel raden wat ze zeggen. Maar bij dit gezien was dat nie zo. Toen dagt ik, maybe zijn ze duits en later dagt ik, hmm misschien Deens. Maar toen hoorde ik een woord dat egt alleen nederlands is, namelijk gordijn, en toen moest ik gewoon ff vragen waar ze vandaan komen. Ik vroeg het in het nederlands, en ze kwamen nie uit nederland. Bleek dat ze heel de tijd Zuid-Afrikaans zaten te praten. Dat was best wel grappig en ze waren verrast dat ik het kon verstaan. Ma goed, lets get back to the point.

We werden gereden naar een haven, ongeveer 50 min van ons hotel. Daar kwamen we bijeen met andere mensen die deze tour namen. We vertrokken met Speedboat en op onze boot zaten er 22 toeristen. Mensen uit Kazakhstan (1 gezin leek op Japanners), een Frans koppeltje, een koppel uit Amerika en Australiers. Onze gids heette Woody. Kon goed engels en ik schrok toen hij zelfs russisch begon the praten tegen de mensen uit Kazakhstan. Handig.

Ma goed hij vertelde ons dat we 3 eilandjes zouden bezoeken, namelijk Phi-Phi Ley, Phi-Phi Don en Khai Island. De weg daarnaartoe duurde ongeveer een uur, kon langer duren afhankelijk van hoe de zee was.
Aangekomen bij Phi-Phi Ley, het is daar verschrikkelijk mooi. Helder blauw water en je kon zien waar het donkerblauw werd. We gingen daar zwemmen en nu herinner ik me weer waarom ik eigenlijk nie zo een liefhebber ben van zwemmen. Afgezien van dat ik het niet goed kan, kreeg ik vies zeewater in me mond en thats a thing I don’t like. Ik was ook een van de eerste uit het water.

Daarna gingen we naar een plek waar we konden snorkelen. Onderweg daarnaartoe kwamen we langs ‘Monkey Beach’. Daar voerden we aapjes en kheb leuke foto’s gemaakt daarvan en ook een videootje.
Het snorkelen verliep nie zo best voor mij. Ik denk dat ik voor volgende keer maar lessen ga nemen. Het was egt wennen. Ik dagt het is een eitje. Ik ging het water in en had het gelijk al moeilijk. Werd gelijk uit het water gehaald en k kreeg als enigste van de groep en reddingsvest om. Ik schaamde me kapot. Ma anyways, ik heb mooie vissen en koraalriffen gezien, dus het was het wel waard.

Daarna zijn we naar Phi-Phi Don gegaan om te lunchen. Daar is ook het resort als je op de Phi-Phi Islands wil blijven. Het was wederom mooi daar. Tijdens het lunchen heeft het Zuid-Afrikaans gezin mij uitgenodigd. Ik zat helemaal alleen. Ik heb een praatje met ze gemaakt, en eigenlijk zie ik mijn toekomst net zo voor me als de vader van het gezin. Hij zelf zit ook in de financial business, heeft een aardige vrouw en drie leuke kinderen (zo op het eerste gezigt) en dat is wat ik wil wanneer ik een gezin heb. Lekker met zn allen op reis. Ma goed, de weg daarnaartoe is nog lang, dus laat me nie teveel wegdromen.

Na de lunch gingen we naar Khai Island waar we wederom konden snorkelen en ook zwemmen. Ik passeerde voor beide aangezien ik het niet kan en nie van zwemmen hou. Heb lekker op het strand gelegen en naar mensen gekeken. Er waren veel toeristen daar en ik heb ook voor het eerst in levende lijve iemand gezien met de ‘olifanten ziekte’. Dat is een ziekte veroorzaakt door een parasiet (geloof ik) en die persoon krijgt dan olifantenbenen en het gaat nooit meer weg. Ik vond het zielig voor die man, maar gelukkig laat hij zich niet tegenhouden om te genieten van het leven.
We bleven ong 1,5 uur op dat eiland voordat we weer richting de haven gingen. Al met al een zeer geslaagde dag.

Later die dag ben ik nog naar een Thai Boks stadion gegaan. Er waren die avond 9 wedstrijden. Het duurde bijelkaar 3 uur lang en alleen 3 wedstrijden waren het egt waard om aan te zien. Het was heel leuk om te zien hoe die Thaise mensen los gaan en bij elke elleboog schreeuwen.

Na afloop ben ik me klaar gaan maken voor vertrek. Ik zou de volgende dag vroeg vertrekken en het zou een lange dag worden. Ong 15 uur voordat ik weer in Taipei zou zijn. Dat had te maken met dat ik 7 uur in Bangkok moest wagten op me vlucht naar Taiwan. Dat was nie zo leuk, maar goed het was de moeite wel waard. Volgende keer zal ik zo een trip wel niet alleen maken. Tis iets dat je met een groep of met je lover moet doen. Erg aan te raden dus.

Nou hier zijn de links van de foto’s en de video’s:
http://picasaweb.google.com/fvaneer/Thailand
http://video.google.nl/videoplay?docid=-872851765220375985 video monkey beach

http://video.google.nl/videoplay?docid=5091021328464008463 Phi-Phi Ley

http://video.google.nl/videoplay?docid=5077164866129325031 Elephant ride
Nederland

Nou dit is het einde van me journey to Taiwan. Bedankt nogmaals voor het volgen van me blog. Ik weet dat het soms lastig was om me lange berichten te lezen, maar ik hoop dat je ervan genoten heb.
Ik ga nu naar eindfase van me studie waar ik me scriptie zal gaan schrijven.

Wish me luck en kzie jullie weer gauw. Nog 3 daagjes nu voor mij, aangezien het al na 24hr hier is.
Take care everybody
Fabian aka Febs:)

  • 05 Juli 2007 - 07:34

    Tamara:

    Hi Reiziger,
    Staat je goed, zo'n olifant! ;)
    Het was allemaal geweldig om te lezen, je weet je ervaringen mooi te verwoorden, waardoor de lengte van je verhalen niet eens opvalt.
    Prachtige foto's ook, kan je zo een brochure van maken :)
    Goede terugreis, succes met je scriptie..maar daarvoor een hele fijne (hopelijk zonnige) zomer en plezier met je dierbaren.
    Liefs, Tamara

  • 05 Juli 2007 - 17:57

    Joyce:

    goede reis terug.
    zie je gauw
    groetjesssssssssssss joyce

  • 06 Juli 2007 - 09:02

    Geniva&Synergy:

    Hey Fabian Leuk verhaal man we kunnen niet wachten tot je terug komt maar ja nu nog een paar daagjes he alvast een goede reis

    Groetjes xxxx

  • 06 Juli 2007 - 09:12

    Jerrel:

    blij dat je heelhuids terug komt
    ik wens je een goeie reis terug

  • 13 Juli 2007 - 13:41

    Loraine:

    Is het je ook opgevallen dat ze vaak "same same, but different" zeggen in thailand? Heb namelijk een t-shirt gekregen met die tekst :D, van mijn zus en haar lover.

    Nice pics...maar die eagle had zeker geen nagels ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Taiwan, Taipei

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

04 Juli 2007

What’s up bro? You from Paris.

15 Juni 2007

Het einde is in zicht

10 Mei 2007

Wo xihuan Taiwan

08 April 2007

Emergeny

17 Maart 2007

Al weer een maand voorbij

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 2638
Totaal aantal bezoekers 15784

Voorgaande reizen:

14 Februari 2007 - 15 Februari 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: